HR challenge: De ce automatizare, când avem oameni talentați în echipă?

A fi sau a nu fi, aceasta-i întrebarea. Oameni talentați care lucrează într-un mod eficient sau procese automatizate? Sau mix între ambele?

Atâta vreme cât avem oameni talentați în echipă, care își fac treaba bine și au rezultate, de ce să investim în tehnologie sau roboți? La ce ne ajută automatizarea, atâta vreme cât lucrurile funcționează bine și fără?

Răspunsul este simplu: să ne păstrăm oamenii talentați în echipă, să îi dezvoltăm și să investim în ei pentru a avea un „return of investment” cât mai mare, iar aceștia să aibă un nivel de satisfacție ridicat. Calitatea muncii oamenilor și gradul de satisfacție pe care îl au la locul de muncă reprezintă un pilon esențial în întregul ecosistem al unui business – de la calitatea relațiilor în interiorul echipei, până la abilitatea oamenilor de a livra proiecte la cel mai bun standard, cu un impact direct în calitatea relațiilor cu clienții.

Cui îi este frică de tehnologie?

Piața forței de muncă trece, de ani buni, printr-un fenomen pe care l-a resimțit orice departament de Resurse Umane: dificultate în procesul de recrutare, care se datorează unei cereri mari de profesioniști în piață. Lucrul la distanță devine un criteriu tot mai important când vine vorba despre alegerea unui nou loc de muncă; mai mult decât atât, angajatul simte în acest context nevoia să fie valorizat și conectat la cultura organizațională, de oriunde ar lucra.

Poate contraintuitiv pe alocuri, toți acești factori au un răspuns comun și la îndemână: tehnologia îi face pe oameni să aleagă companii unde se lucrează modern, eficient, unde nu e nevoie să aloce ore unui task repetitiv. Tehnologia le permite lucrul remote fără a se deconecta de la pulsul și noutățile organizației și le oferă, de asemenea, timpul și spațiul mental necesar pentru a veni cu noi idei, cu noi abordări și soluții în relațiile de business cu colaboratorii.

În momentul în care task-urile repetitive dispar, oamenii sunt motivați să devină cea mai bună variantă a lor. Au oportunitatea reală să își arate valoarea, au spațiu să învețe lucruri noi și să le pună în practică, pot răspunde unor provocări tehnologice noi care să îi ducă la următorul nivel ca profesioniști, atât pe ei, cât și organizația din care fac parte.

De câte ori vi s-a întâmplat să recrutați un om la care ați identificat un potențial important de creștere? Și, după ce acești candidați cu potențial au devenit membri ai echipei, câți dintre ei și-au atins cu adevărat potențialul?

Sigur, creșterea este un proces de durată, vom spune. Dar durează și mai mult dacă primele 3 luni sunt de înrolare, următoarele 6 sunt pline de task-uri repetitive, iar abia după 9 luni de la angajare omul începe să fie concentrat pe indicatori.

Primul an la job este de acomodare la noul mediu de lucru, team liderul nu are posibilitatea de a-și crește echipa, iar noul angajat deja are motivația scăzută caci nu și-a putut dovedi calitățile, iar organizația crește mai lent decât ar putea, deși are și oameni cu experiență și talent, dar și juniori cu potențial.

Un cerc vicios, pe care tehnologia îl poate transforma într-o creștere reală: toată lumea câștigă timp și spațiu pentru dezvoltare, ajungându-se la un nivel ridicat de satisfacție la locul de muncă.

De menționat este și faptul că un angajat care are acces la tehnologie avansată devine un ambasador de brand spontan în discuțiile sale cu alți profesioniști. Acești ambasadori de brand se vor simți mai împuterniciți în general, ceea ce se va vedea inclusiv în calitatea culturii organizaționale.

Dar să vedem ce spun și statisticile…

În România, o treime (35%) din companii se confruntă cu dificultăți în recrutarea personalului, iar 41% se confruntă cu lipsa abilităților necesare pentru a răspunde cerințelor actuale, conform studiului Deloitte Global Human Capital Trends 2023.

Pentru a depăși aceste provocări, companiile adoptă strategii precum ‘ecosistemele de forță de muncă’, integrând consultanți și subcontractori pentru a completa forța de muncă tradițională. Transformarea digitală a unei companii devine astfel un element-cheie în această ecuație, 30% dintre participanții la studiu menționând implementarea soluțiilor tehnologice și a inteligenței artificiale pentru optimizarea resurselor umane.

Un studiu McKinsey arată, de asemenea, o creștere semnificativă în adoptarea inteligenței artificiale generative, confirmând utilizarea regulată a AI într-unul dintre departamentele organizațiilor pentru o treime dintre respondenți.

Ce ne arată aceste cifre

Că recrutarea este un proces tot mai anevoios, fiind tot mai dificil să fie păstrate în organizații talentele.

Că ar ajuta să lăsăm oamenilor noștri spațiul necesar pentru creștere.

Că adaptarea la noile nevoi ale pieței și asigurarea retenției personalului devin, astfel, provocări majore pentru orice companie care vrea să rămână competitivă și să revendice noi teritorii de creștere.

O parte dintre aceste dificultăți pot proveni din reticența față de tehnologie a multor organizații.

Pentru liderii care încă nu au prioritizat transformarea digitală a companiei: în ce măsură tehnologia utilizată în companiile voastre este un diferențiator în recrutare?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *